Vocile computerizate sintetice sunt urmatorul nivel pentru filmele 3d de animatie

Postat de Andrei Boiu la Sâm, 02/01/2021 - 18:53
audio

Filmele de animatie, realizate pe calculator, par a fi ajuns la un platou din punct de vedere tehnologic, efectele, calitatea scenariului si a coloanei sonore par principalele atuuri ale unui asemenea produs dar s-ar putea ca vocile actorilor sa fie urmatorul salt.

In momentul in care ne gandim la filmele de animatie, lucrurile par simple. Incepand cu Toy Story, parcursul a fost relativ clar. Efecte din ce in ce mai bune ne-au obisnuit cu o evolutie predictibila. Cu toate acestea, nu s-a intamplat nimic cu vocile personajelor. Pana acum, actori celebri sau mai putin celebri au dat viata acelor reprezentari. Din punct de vedere tehnologic, insa, toata evolutia inteligentei artificiale, chiar daca nu are nici o legatura cu ea ci cu tehnici de procesare a informatiei din ce in ce mai complexe, s-ar putea sa produca cel mai important salt. Stim ca exista voci artificiale, sintetice, computerizate. Ele par, totusi, destul de limitate, redau doar mai mult sau mai putin convingator un fragment simplu de text. De-abia in ultimii 10 ani intonatia, ritmul, au reusit sa fie aduse la un nivel general satisfacator. Se pare ca nu ar fi nici o sansa de a realiza vreun salt dar realitatea este cu totul alta. Exista potential si ceea ce reprezinta, deocamdata, o bariera, este doar adaptarea acestei voci la diferite emotii sugerate sau la fragmente melodice.

Astazi, poate, nu este clar de ce am facut referire la cuvantul salt si este important de clarificat. Toate filmele de pana acum au permis actorilor sa joace, sau, cel putin, sa ofere vocile lor familiare, antrenate, unor personaje din desene animate sau filme de animatie. In momentul in care nici vocea unui actor nu mai este necesara, pentru ca este inlocuita de o voce computerizata, se produce o adevarata revolutie. Meseria de actor, in sine, nu mai reprezinta o certitudine pentru o cariera stralucita, cel putin nu la marile case de productie de film din economiile dezvoltate ale lumii. In acest fel, incet dar sigur, un film pe deplin conceput si realizat pe calculator devine posibil. De ce acest lucru chiar reprezinta o schimbare majora? Costul si planificarea unui film trebuie sa tina cont de posibilitatile actorilor. Un film tipic necesita multe secvente vorbite care sunt incercate in diferite variante si apoi se alege cea finala. In mod normal, toate acesti pasi sunt relativ greoi si costisitori, daca ne gandim la aparatura, tehnici de inregistrare si personalul calificat. Contextul anului 2020 a sugerat, deja, ca variante mai economice, mai putin riscante de lucru, ar prezenta interes.

Cred ca este util sa privim si dincolo de ceea ce inseamna productia cinematografica in sine si sa ajungem la realitatea culturala a timpului prezent. Un film nu este doar o creatie prezentata in tara de origine, ci in multe tari. Posibilitatile si interesul pentru dublajul vocilor in alte limbi reprezinta un domeniu cu un extraordinar potential. Procesul de dublare si calitatea vocilor in sine, si astazi, conduce la rezultate mediocre si submediocre, din considerentul costului. Un control mai bun precum si capacitatea de a produce un film, de la bun inceput, cu voci in limbile nationale dorite, ar reprezenta atat o crestere a profitului casei de productie cat si o calitate mult mai buna a materialului final, in special pe alte piete decat cele care folosesc limba nativa. Deocamdata, nici o casa de productie mare nu a realizat un film in acest fel dar momentul in care se va realiza, si pentru un film mare, va reprezenta o avalansa de transformari ce va trebui urmata cu atentie, pentru ca va avea mari repercursiuni nu numai in domeniul cinematografic, ci pentru mai toate creatiile culturale sau sociale ce necesita o asemenea componenta a vocii umane.