Sporturile Electronice numite si e-sports sau virtuale devin populare

Postat de Andrei Boiu la Lun, 13/05/2019 - 13:28
esports

Sporturile electronice sunt o creatie aparuta acum cativa ani, centrata pe evolutia unei persoane sau a unui grup intr-o competitie ce se desfasoara in spatiul virtual, intr-un joc pe calculator. Jocurile pe calculator sunt prezente de zeci de ani iar grupuri de pasionati s-au intalnit in diverse moduri cam tot de atunci. Diferenta se refera, insa, la un fenomen lent dar interesant, de migrare spre astfel de sporturi, in detrimentul celor clasice.

Jocurile pe calculator au aparut si evoluat odata cu tehnologia si numarul celor care au avut acces facil la ele. Majoritatea celor vechi nu puteau fi rulate decat local, pe un singur calculator. Desi chiar si in cazul lor se poate concepe o competitie, aceasta ramane putin viabila deoarece lipsesc cateva elemente cheie, prezente la jocurile moderne. In primul rand, jocurile noi sunt concepute pentru a fi rulate in retea si, mult mai important, au definita ipostaza observatorului. O competitie in care jocul nu poate fi prezentat decat ocazional, nu este atragator. De asemenea, o competitie in care publicul nu poate fi prezent in numar mare este, iarasi, un obstacol in calea popularitatii. Posibilitatea de a vedea in direct o competitie este un atu dar, similar, poate fi si analiza unui joc, in baza inregistrarilor. Toate acestea sunt disponibile astazi, tinand cont ca inregistrarile sesiunilor de joc pot fi usor facute, oricate detalii despre joc pot fi afisate, competitiile pot fi anuntate si sa aiba loc fara un spatiu fizic anume sau intr-unul desemnat, si, la orice ora sau in orice zi se doreste, cu participare internationala. Avand in vedere natura competitiilor costul organizarii lor este mai redus decat la evenimente sportive clasice, continentale sau mondiale.

Atuurile prezentate mai sus incep sa influenteze sporturile clasice. Deja, de multi ani s-a observat ca transmisia in direct a unui eveniment poate oferi incasari mai mari decat publicul prezent la un eveniment anume. Tinand cont ca investitiile in infrastructura dedicata desfasurarii unor sporturi traditionale pot fi extrem de mari, cum este cazul stadioanelor, bazinelor pentru inot, al patinoarelor, devine evident ca jocurile on-line pot fi o alternativa viabila. Desigur ca formarea unor ligi si a altor entitati profesioniste va conduce la o oarecare reducere a spontaneitatii si accesibilitatii participarii dar formalizarea ofera avantajul vizibilitatii si unor investitii importante in dezvoltarea directa sau indirecta a mai multor domenii de interes. Tinand cont si de atractia catre persoane tinere, varietatea jocurilor ce pot fi realizate si evaluate, este de la sine inteles ca e-sports ar putea sa fie o prezenta destul de importanta in viitor. Sporturile clasice, cel mai probabil, nu vor disparea insa in lipsa unor sponsorizari la fel de consistente ca in trecut, este posibil sa devina mult mai putin vizibile si cu premii mai reduse. Drept urmare, popularitatea lor si costul relativ ridicat al participarii, la care se adauga cel de organizare, ar putea conduce la un declin lent.

Pe termen mediu si lung consider ca sportul clasic, profesionist ar trebui sa urmeze o oarecare reforma pentru a fi atractiv si indiferent daca el va mai ramane asa cum il cunoastem astazi important este ca orice competitie testeaza limitele umane, oferind divertisment dar si informatii utile. De aceea, nu este importanta forma in care vom considera o competitie cat satisfactiile ce vor decurge din ea si asa cum ne-am indepartat de sporturi precum cele ale gladiatorilor fara prea mari regrete este posibil ca si in viitor sportul sa insemne un lucru ce este interpretat diferit in fiecare epoca sau era.