Jocurile integrate in sistemele de operare sunt avantajoase utilizatorilor?

Postat de Andrei Boiu la Sâm, 27/04/2019 - 11:12
puzzle

In trecut, unele sisteme de operare au inclus jocuri simple. Desi se mai pastreaza tendinta au aparut si unele schimbari de perspectiva destul de importante. In acest context este util de aflat in ce fel se schimba relatia intre producatorul acestor platforme si utilizator.

Probabil unul dintre primele sisteme de operare care a inclus jocuri a fost MS-DOS-ul. Jocul se numea Donkey si prezenta un joc de curse extrem de rudimentar, in care singurul obiectiv era de evita un magar care aparea aleator si a obtine un timp de cursa cat mai lung. Primele versiuni Windows au inclus Reversi, apoi Solitaire, Minesweeper, Hearts. Odata cu Windows 95 si apoi la Windows 98 au aparut Freecel si Pinball. Probabil spre anii 2000 s-a atins un maxim, cand si sisteme precum Linux puteau sa includa TuxRacer, un joc 3D simpatic ce simula o cursa pe derdelus cu un pinguin sau sistemele NextOS/MacOS care includeau un joc de sah. Windows Vista a adaugat un joc de sah, deasemenea. Tipuri de jocuri care se puteau juca doar in retea au aparut din perioada Windows-ului XP, in jurul anului 2001. De aici avem o tendinta interesanta care nu se va mai repeta, prin care jocurile pentru un singur jucator, independente de o conexiune la retea tind sa dispara in timp ce acelea care au nevoie de acest lucru tind sa devina din ce in ce mai numeroase. O crestere vertiginoasa a acestui tip de jocuri apare odata cu Windows 10, cand Minecraft si CandyCrush ajung sa fie distribuite nu numai odata cu versiunile Home ci si cu cele Pro ale sistemelor de operare.

Dupa aceasta lista lunga, ne putem intreba ce scop au aceste jocuri. Indiscutabil, ele reprezinta un divertisment facil al unui utilizator care nu poate utiliza productiv un sistem in timp ce asteapta ceva sa se finalizeze sau are nevoie de o pauza. Prima utilitate a fost recunoscuta pentru jocuri celebre precum Solitaire pentru Windows. Oricare joc poate fi adecvat daca nu este deosebit de complicat si nici nu are un progres care conduce la o repetabilitate ce poate fi si placuta. Pentru dezvoltator, este o demonstratie de capabilitate pentru sistem. Recent, se poate suspecta ca este si o sursa de venit pentru jocurile in retea, tinand cont ca Minecraft este dezvoltat de catre Microsoft si poate sa aiba venituri si din diferite achizitii facute de jucatori pentru el. Candy Crush Saga, un alt joc integrat in Windows 10, este relativ popular, in special pentru populatia de sex feminin, fiind un joc simplu dar atractiv tip puzzle, similar multor altora. Paradise Bay este si el, o aparitie recenta.

Jocurile recent aparute in sistemele de operare tind sa aiba o finalitate clara economica. Fie sunt disponibile microtranzactii care beneficiaza dezvoltatorul, fie este un joc popular dar dintr-o categorie extrem de vasta. Jocurile nu mai sunt facile, disponibile doar si care sa ofere o experienta completa, chiar daca simpla. Orientarea este catre a valorifica slabiciunea jocurilor si a o transforma intr-o oportunitate comerciala directa prin achizitii sau una indirecta pentru platforma de servicii, un loc in care pot fi cumparate aplicatii si jocuri, fapt ce este specific in special pentru Windows si Android. Desigur, este discutabil cat de benefic este utilizatorului sa fie ajutat intr-o slabiciune naturala pentru jocuri. Dezvoltatorul si distribuitorul de software au, insa, din ce in ce mai mult de castigat iar categoria jocatorilor este suficient de vasta si diversa incat se pot gasi si crea diferite produse pentru ea, rezultand profituri considerabile. Din pacate, acest lucru conduce la o simpla constatare: cat mai conteaza functionalitatea, logica, eleganta, capacitatea, stabilitatea unui sistem de operare care este preponderent doar o platforma pentru aplicatii simple, nepretentiose in loc de a fi un exemplu de unitate si independenta ce poate permite utilizatorilor orice si care, mai important, le respecta optiunile.