Instrumente instantanee de plata si interesul companiilor nonbancare

Postat de Andrei Boiu la Sâm, 20/04/2019 - 17:46
platitelefon

Instrumentele de plata instantanee nu sunt neaparat o noutate. Paypal este, poate, cel mai cunoscut serviciu pentru utilizatorii Internetului. Ultimii ani au cunoscut o crestere a numarului de asemenea servicii de intermediere a platilor.

Paypal este, din multe puncte de vedere, o referinta pentru platile electronice. Acest sistem nu este cel mai economic, dar este relativ cunoscut pe piata americana si europeana. Tendinta recenta a fost ca din ce in ce mai multe asemenea sisteme sa apara. Astazi M-Pesa este o solutie accesibila utilizatorilor de telefoane mobile din mai multe tari si care este promovata de un mare operator de telefonie, Vodafone. Recent, aflam ca Apple lanseaza un card de credit iar Telekom incearca sa lanseze o platforma electronica, Amazon urmeaza acelasi parcurs. BCR are deja aplicatia George care incerca sa se diferentieze printr-o oferta destinata exclusiv on-line. In contextul in care si criptomonedele pot reprezenta instrumente financiare, nu ne mira ca piata va deveni destul de variata desi metodele agreate, populare, ar putea sa nu tina de criptomonede.

Ce urmari ar putea avea aceste evolutii este de analizat. In primul rand, realist, nu vom asista la disparitia bancilor traditionale pe acest flux economic, indiferent cate avantaje sau dezavantaje are sistemul curent. Ele vor trece in plan secund, aplicatii sau sistem mai prietenoase oferind interfata in timp ce transferurilor vor fi, preponderent, institutionalizate. Marile companii pot usor sa ofere servicii financiare. In America General Electric sau alte mari companii, precum producatorii de automobile, au divizii bancare doar ca ele nu interactioneaza direct cu persoanele fizice. Tinand cont ca obiectivul este de a elibera resursele financiare care altfel nu pot fi utilizate, in special in perioade de declin economic, nu este exclus ca aceasta piata a instrumentelor de transfer financiar sa cunoasca o explozie. Singurul avantaj cert este cel al scaderii costului unor tranzactii si a administrarii anuale a serviciului. Din punct de vedere al riscului, e posibil ca acesta sa creasca, nu sa scada, cu atat de multi competitori imprevizibili.