Google Streetview si importanta sa pentru Google sau Alphabet

Postat de Andrei Boiu la Lun, 16/09/2019 - 13:46
streetview

Google Earth si functionalitatea Streetview sunt cunoscute. In contextul in care a fost realizat si evoluat, putem sa ne intrebam,
in retrospectiva, care a fost motivul pentru care Google a investit in Streetview.

Google Earth este un produs care a ajutat si ajuta comunitatea mondiala sa vada locuri deosebite de pe planeta noastra. Un asemenea suport este nobil dar trebuie sa aiba si o finalitate comerciala. Prima dintre acestea a fost, indiscutabil, testarea unor noi tehnologii care sa ofere avantaje platformei Google. Relativ recent au putut fi vazute incercarile de realizare a unor vehicule autonome. Este evident ca testarea lor, tinand cont de complexitatea functionarii, nu a putut incepe direct pe poligon sau in strada ci, mult mai devreme, intr-un simulator. Acesta trebuia sa includa date cat mai precise despre altimetrie, profile, distante, in asa fel incat performanta unei combinatii hardware si software sa poata fi testate in absenta unui produs. Pentru a rezuma, oportunitatea oferita de tehnologie la un moment dat putea sa fie evaluata usor pentru a vedea daca un autovehicul autonom putea sa fie lansat. Nici o alta companie nu putea avea acest avantaj in 2007-2010. Cu toate acestea, Streetview nu s-a oprit aici. Profilul de altimetrie a putut sa fie completat de datele satelitare, intreaga procesare a datelor conducand la posibilitatea de realizare si a unui simulator de zbor. Si aici, probabil ca Google a avut in vedere studierea oportunitatii de realizare a unor drone autonome.

In urma cu cativa ani Alphabet, compania ce incorporeaza Google, a inceput sa testeze tehnologii AR sau Augmented Reality, menite a suprapune informatii personalizate peste un fundal recunoscut din lumea reala. Obiectivele erau simple: imaginile suprapuse erau cele preluate din Google Maps si indicau diverse obiective de interes. Desigur, inainte sa lanseze aceasta tehnologie, Alphabet a experimentat suprapunerea lor pe imaginile preluate de la Streetview.

In acest fel, observam ca Streetview este o componenta esentiala planurilor Google, chiar daca functionalitatea de baza oferita in Google Earth este relativ limitata, neoferind mai mult de o imagine corecta dar relativ banala a spatiului inconjurator. Aplicatia Google Earth nu ofera, inca, dupa mai bine de 18 ani de la realizare si vreo 11 ani de la integrarea Streetview, nici o perspectiva similara unui simulator auto, posibilitatea de miscare fluenta in lumea reala recreata in spatiul virtual. Motivul este unul, probabil, simplu, desi neagreabil. Streetview este doar un laborator pentru tehnologia Google si doar atunci cand o anumita functionalitate comerciala va deveni imperativa se va investi in modernizarea interfetei. Pentru moment, in Romania, Streetview ramane doar o prezenta departe de potentialul modern. In viitor, s-ar putea ca Google sa integreze ofertele turistice si cele legate de magazine pentru a da alta perspectiva prin Streetview. Totusi, si in aceasta perspectiva incerta, ar trebui sa fie posibila simplificarea interfetei pentru a indica doar lumea inconjuratoare, asa cum este ea. Pana atunci, Streetview ramane, cu toate neajunsurile, unic in lume. In incheiere, ar mai fi de spus ca a existat o incercare privata de realizare a unei perspective similare, cu finantare si posibilitati mai modeste, inainte ca Streetview sa intre in Romania, prin platforma NORC, site-ul norc.ro fiind lansat in 2009. Platforma urmarea nu doar Romania ci Europa centrala si de sud-est dar, din 2013, ea nu mai exista.