Asistentii cu comanda vocala sau boxele inteligente pentru locuinte

Postat de Andrei Boiu la Sâm, 06/04/2019 - 11:32
speaker

In urma cu cativa ani, in 2014 mai precis, Amazon a fost prima companie care a produs un asistent cu comanda vocala. Mai tarziu Google dar si alti producatori au introdus asemenea dispozitive pe piata. Recent, Lenovo anunta ca intentioneaza sa dezvolte produse similare. Cat de utile sunt acestea si ce efecte ar putea sa aiba o asemenea evolutie?

Comanda vocala nu este o functionalitate pe deplin noua. Experimente dar si produse lansate pe piata au existat, sub o forma sau alta de 30 de ani. Singura diferenta majora priveste felul in care se foloseste aceasta comanda vocala si cat de raspandita este ea. Suntem, desigur, departe de obiectivele sau gradul de evolutie suficient pentru a face absolut necesare asemenea dispozitive, cum este cazul telefoanelor mobile, o categorie de produse care a aparut si s-a dezvoltat in mod similar, odata cu tehnologia de comunicatie.

Motivele principale pentru care aceste dispozitive pot fi lansate este unul dublu. Desigur, tehnologia permite o miniaturizare destul de buna a unui produs destul de avansat. In speta, un PC poate fi miniaturizat intr-un dispozitiv de dimensiunile unei boxe, iar faptul ca el, totusi, este un PC, indiferent daca poate fi controlat ca unul clasic sau nu, ofera suficiente posibilitati. Al doilea motiv major se refera la reteaua Internet. Conexiunea disponibila aproape oriunde in lume, face aceste dispozitive sa poata indeplini mai multe scopuri pentru producatorii si utilizatorii lor. In primul rand, ele pot fi reconfigurate pentru a imbunatati functionalitatea existenta. Producatorul trebuie sa depuna un mic efort dar acesta este recuperat. Informatiile care pot fi colectate sunt cu mult mai valoroase. De fapt, acesta este marele motiv pentru a fi lansate pe piata. Pentru utilizatori este doar putin mai accesibil decat un PC clasic pe care acestia nu l-au inzestrat cu programe specializate sau prefera sa nu foloseasca sistemul clasic de introducere a datelor prin tastatura sau touch-screen.

Asistentul vocal pentru locuinta ofera o posibilitate simpla de preluare a informatiilor de pe Internet, informatii inerent actualizate. De pilda, intrebari de felul: cum este vremea, care sunt stirile de azi sau cat costa o sticla de apa pot fi suficient de utile. Pentru altii, s-ar putea sa fie vorba despre un film anume sau o carte. Toate aceste informatii exista deja pe Internet, nu este nici o problema in a le identifica. Asistentul vocal doar cere si extrage aceste informatii de pe Internet, nimic diferit. E doar mai confortabil de utilizat decat un calculator sau un telefon. Aici este marea miza pentru ca multe persoane doresc doar sa consume informatii nu sa le catalogheze sau sa filtreze intr-un mod anume. Faptul ca au folosit un PC sau telefon mobil este doar pentru ca informatia era accesibila astfel. Aici avem cea mai mare parte a pietei utilizatorilor, din pacate. Putini dintre acestia isi dau seama de riscuri sau inconvenientele de a folosi o singura sursa de informatii si a partaja mai mult decat minimul necesar, aceste date.

Pentru producatori, asistentul vocal este o adevarata comoara. Oricand ei pot prelua informatii care sa indice ce produse pot fi preferate si care sunt detaliile care ar conta mai mult. El inlocuieste chestionare sau date ce ar trebui combinate din mai multe surse pentru a oferi detaliile necesare, adica ofera un mini-studiu de piata convenabil cand datele mai multor utilizatori sunt direct preluate si procesate. In plus, in special pentru companii care doresc sa se dezvolte pe mai multe piete, informatiile preliminare sunt deosebit de utile. Mari companii precum Amazon sau Google pot castiga si prin aceea ca isi dezvolta sisteme care proceseaza datele preluate in baza interactiunii cu utilizatorii, inclusiv prin comenzi vocale, pentru a-si optimiza plasarea produselor pe care le comercializeaza sau tehnologiile incorporate in acestea. Dezvoltarea inteligentiei artificiale prin testarea pe volume de date din ce in ce mai mari este o necesitate. Serviciile oferite utilizatorilor sunt aspectul secundar dar necesar pentru a face aceasta tehnologie de extragere a informatiilor un produs acceptabil, faptul ca ofera si ceva suficient de cautat.

Perspectiva oferita este una duala. Pe de o parte, tehnologiile dezvoltate pentru comanda vocala ar putea sa simplifice interactiunea cu mai multe dispozitive pe care, din diverse motive, nu le putem comanda altfel, cum este cazul persoanelor cu handicap, sau poate facilita interactiunea complexa sau simultana cu un singur sau mai multe dispozitive, atat in plan real cat si virtual. Din pacate, insa, exista si o latura neplacuta. Informatiile personale, identificate ca sursa si profil cu o acuratete din ce in ce mai mare, vor fi disponibile extrem de usor pentru cei interesati, conducand la produse sau servicii ce vor oferi o si mai mica libertate sau intimitate utilizatorilor si vor realiza o dependenta mai mare de ele, in detrimentul unei evolutii a intelegerii unor tehnologii si valorificarii potentialului ei.