Alphabet lanseaza un nou serviciu Google de streaming pentru jocuri

Postat de Andrei Boiu la Lun, 15/04/2019 - 10:06
jucatorpc

Alphabet ofera o paleta larga de servicii deja, sub marca Google. Ambitiile de dezvoltare, sau mai degraba nevoia de a cuprinde o noua piata cu potential de crestere, este de inteles. Cu toate acestea, nu este evident de ce de-abia acum se lanseaza Stadia.

Avand in vedere profitul ce se obtine facil produse pentru jucatori, probabil ca aceasta piata nu mai putea sa fie ignorata. Pc-uri, laptopuri, telefoane, toate acestea au aparut si au adus castiguri pentru actorii din piata. Motivul este simplu: se pot oferi articole pentru o piata dispusa sa achite mai mult pentru un produs pretentios.

Google este implicata deja, partial, pe piete adiacente dar fara prea mult succes. Productia de telefoane mobile sub numele Pixel nu a fost un succes comercial si nici nu a condus la o fidelizare similara cu produsele Microsoft Surface sau cele Apple. Piata VR sau realitatea virtuala si nici cea AR sau realitatea augmentata, nu au avut un succes enorm. Youtube se apropie, incet-incet, de o faza de platou. Similar, GooglePlay, platforma pentru software, nu progreseaza. Piata tabletelor stagneaza sau este in usor declin. Incercarile initiativei Google Automotive nu produc, deocamdata, o reusita clara. Drept urmare, se cauta o piata noua si relativ sigura.

Piata serviciilor pentru jucatori este relativ stabila. Platforma Steam ofera un spatiu prolific atat pentru jucatori cat si pentru dezvoltatorii de jocuri. In mod similar, platforma GOG sau Good Old Games a devenit populara pe masura ce a cuprins atat jocuri clasice cat si unele mai recente. Intrarea Alphabet pe aceasta piata cu Stadia are, insa, obiective cu mult mai ambitioase. Exista deja Youtube si o experienta indelungata in cerintele pentru streaming. Prin Google a devenit evident si ce jocuri se cauta si ca acelea in retea sunt de succes. Pentru a face marele salt, indiferent de platforma si experienta, obiectivul ar fi, probabil, de unificare. O platforma pentru streaming de jocuri ar putea sa fie si una pentru programe, eliminand problemele legate de partiala izolare a Android-ului, ajutand experiementele de oferire a unor servicii pe servere si preferintele utilizatorilor. Si utilizatorii ar putea sa aiba parte de avantaje, dependenta mai mica de o platforma anume, lucru in special important tinand cont de limitarile dispozitivelor Android in privinta puterii de procesare. Este adevarat, exista deja Google Docs dar platforma nu a reprezentat o lovitura in sine ci un produs care poate fi oferit alaturi de altele.

Cu toate acestea, sunt cateva aspecte neclare. Primul dintre ele se refera la cat timp este pregatit Alphabet sa investeasca in Stadia si dezvoltarea unei relatii bune cu dezvoltatorii. Al doilea se refera la timpul de raspuns al jocurilor si la rezolutie. Desi Youtube este lider in privinta calitatii si a consumului redus de MB transmisi in retea la o rezolutie inalta, aceste atuuri nu sunt suficiente. Un joc necesita un timp de raspuns redus aproape indiferent de situatie. Problemele datorate timpului de raspuns sunt si astazi un inconvenient in ceea ce ofera Alphabet iar pilotul facut cu un numar redus de utilizatori pentru Stadia nu poate fi cu adevarat relevant. Tocmai sute spre mii de utilizatori simultani, din tari diferite, ar reprezenta o situatie tipica. Stadia este departe de a oferi o asemenea certitudine. In concluzie, conceptul este interesant dar marcat de numeroase necunoscute ce necesita ani nu luni pentru a fi validat. Lansarea din acest an este, mai mult, un experiment si nimic mai mult. Poate va fi unul reusit.